MEER WETEN

Het doel van freerunning

Het doel van freerunnen is het bereiken van een soepele, ononderbroken beweging over obstakels, normaal gesproken in een stedelijke omgeving, door onder andere te rennen, springen en klimmen.

Het trainen van freerunning heeft meerdere voordelen, namelijk:
✔ Fysiek: algemene lichaam sterkte en conditie verbeterd, core stability en one strength versterkt en skill related fitness ontwikkelt zich.
✔ Sociaal: verminderd antisociaal gedrag, bevorderd solidariteit en samenwerking boven competitie en stimuleert sport gerelateerde identiteit.
✔ Mentaal: Freerunning ontwikkelt het geloof in eigen kunnen, zelfvertrouwen en zelfbeeld. Het stimuleert ook de wil om te leren en het bevorderd de creativiteit.

Is freerunning veilig?

Freerunnen en Parkour zijn erg populaire sporten die hard aan het groeien zijn. Maar is het veilig? Je ziet het in de video!

Het beeld wat is ontstaan bij freerunning is dat er vaak grote, gevaarlijke sprongen worden uitgevoerd. Dit beeld is verspreid door social media. De realiteit is echter anders: er worden weinig risico’s genomen en gevaarlijk uitziende dingen zijn stap voor stap geleerd en voldoende gerepeteerd. Risico analyse is ook een belangrijk onderdeel van het freerunnen. Onderzoeken hebben aangetoond dat freerunning veiliger is dan voetbal.